"Mniszkówna. Powieść biograficzna", Katarzyna Droga

 Lubicie "stare" polskie kino? Ja uwielbiam. Szczególnie te, które są ekranizacjami słynnych powieści. Zawsze lubiłam oglądać ekranizacje lektur. "Nad Niemnem", "Chłopów", "Akademia Pana Kleksa", "Szatana z siódmej klasy". Mogłabym oglądać je bez przerwy. 

W 1976 r. powstała ekranizacja powieści Heleny Mniszkówny "Trędowata " z tak wyjątkowa obsadą jak Elżbieta Starostecka i Leszek Teleszyński. Moją mamą uwielbia ten film. Oglądaliśmy go wiele razy, natomiast chyba żadna z nas nie czytała książki.

"Mniszkówna. Powieść biograficzna"


Katarzyna Droga

Wydawnictwo Zwierciadło [Współpraca reklamowa]

Dziś nie napiszę Wam o "Trędowatej". Wpis będzie dotyczył autorki powieści Heleny Mniszkówny. Dzięki Wydawnictwu Zwierciadło, miałam okazję przeczytać zachwycającą powieść Katarzyny Drogi "Mniszkówna. Powieść biograficzna". Nie jest to czysta biografia, a powieść, w której poznajemy bliżej autorkę wyjątkowego dzieła, jej życie, życiowe zawirowania.

 Fabuła rozpoczyna się na początku XX wieku. Czy potraficie sobie wyobrazić te piękne długie suknie, kapelusze, bankiety, tańce i bale, na których debiutowały szesnastoletnie panny, młodzieńcy, zapisujący się na karnecikach w kolejce do tańca z panną? Ja potrafię i jestem zachwycona. Opisy zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Tak, że potrafiłam wyobrazić sobie Warszawę z 1905 roku, czy piękny dwór, przybrany pięknym krzewem i kwieciem, oddalony las...Trochę wyobraźnia mnie poniosła, jednak uwielbiam sięgać po takie książki. 

Helena Chyżyńska (Mniszkówna), po śmierci męża, wraz z dwiema córkami, wraca do rodzinnego domu jako wdowa. Kobieta nie poddaje się jednak rozpaczy. Pisze. Wspierana przez ojca i wuja, który przyjaźni się z samym Bolesławem Obrusem, wydaje swoją pierwszą powieść "Trędowata". Czytelniczki są zachwycone, więc pisarka pracuje nad kontynuacją.

 Czy mimo wielkiej miłości do pióra, Halszka ma szansę na miłość mężczyzny? Czy pisarka będzie chciała ponownie wyjąć za mąż ryzykując tym samym koniec swojej pisarskiej kariery?


"Mniszkówna. Powieść biograficzna" to zachwycająca powieść, która, choć niespieszna, to wciąga od pierwszych stron. Polubiłam postaci występujące na jej stronicach. Poczułam wielką sympatię do Halszki, ale też jej młodszej siostry, Ziutki. Wspaniała rodzina, która darzy się miłością, wsparciem i ogromnym szacunkiem. Wspaniale było móc ich bliżej poznać. Odwiedzić ich dwór, przespacerować się z nimi ulicami Warszawy tamtych lat. Klimat początku XX wieku, mnie totalnie wchłonął, a wyobraźnia działała na pełnych obrotach. Jestem zakochana tą powieścią. Szkoda, że jej lektura tak szybko się skończyła. Nic jednak straconego, bo to książka, do której zawsze można wrócić, a czytelnik nie odczuwa znużenia. Polecam tę powieść Waszej uwadze.❤️ Po stokroć warto. ❤️


Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Zwierciadło 

Komentarze

  1. Fascynujący opis epoki i życia autorki. Twoja pasja do tej lektury jest zarazem inspirująca i zachęcająca. Dziękuję za tą recenzję. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz