"Smerfy i świat emocji. Smerfy, który miał dość pożyczania swoich rzeczy" (tom 12), Thierry Culliford

 Znacie powiedzenie "Dobry zwyczaj, nie pożyczaj"? Mówi się tak najczęściej, kiedy ktoś coś komuś pożyczył i ta rzecz nie wróciła do właściciela lub wróciła, ale w złym stanie lub została zniszczona. A czy Wy chętnie pożyczacie innym swoje rzeczy? A Wasze pociechy? Ja nie mam z tym problemu, jednak zdarzyło mi się parę przykrych sytuacji, kiedy pożyczyłam koleżance książki, a ta, bez mojej wiedzy pożyczyła je swoim znajomym, których ja nie znałam. Kilka z książek, przepadła. Możecie więc domyślać się, co czułam i nie były to przyjemne emocje. Mówiąc delikatnie, byłam wzburzona. Moi chłopcy wiedzą, że oni decydują o swoich zabawkach. Uczymy ich, że dobrze jest się dzielić, ale nie zmuszamy ich do niczego. Oni podejmują decyzję, czy chcą coś komuś pożyczyć, czy nie. Tłumaczymy im również, że jeżeli ktoś nie będzie chciał im czegoś pożyczyć, powinni to uszanować. 


Tematyce pożyczania rzeczy poświęcony jest najnowszy tom (12) serii Smerfy i świat emocji. Jego tytuł to "Smerf, który miał dość pożyczania swoich rzeczy". Jego główną postacią jest  Smerf Pracuś. Inne Smerfy biorą bez jego wiedzy narzędzia należące do Pracusia. Inne Smerfy oddają mu je dopiero wtedy, kiedy Pracuś się o nie upomina. Nie rozumieją też jego oburzenia, kiedy ten swoje sprzęty spina łańcuchem i zabiera, kiedy mija czas ich korzystania. 


Idą więc do Papy Smerfa przekonani, że Papa Smerf ich poprze. Jednak on wytłumaczy im, że pożyczać od kogoś to nie oznacza brać, kiedy mamy na to ochotę oraz, że należy szanować przedmioty, które ktoś nam pożyczył. Pracusiowi wytłumaczy, że pożyczanie komuś swoich rzeczy, może być miłym gestem, ale powinno być dobrowolne.


Kolejny pięknie wydany komiks, który podejmuje bardzo ważny temat - pożyczanie rzeczy. Na przykładzie historii Pracusia, wszystko jasno tłumaczy. Dodatkowo, na ostatnich stronach zamieszczono poradnik dla rodziców od Papy Smerfa, a także ciekawe porady od pani psycholog, Dianę Drory. 


Komiksy z serii, mają niewielki, zeszytowy format. Klatki z rysunkami są duże, bardzo kolorowe. 


Polecam tę serię, w szczególności najnowszy tom przeczytać wspólnie z dziećmi, które nie lubią pożyczać swoich rzeczy, ale też jeśli mają problem z asertywnością i odmową.  Ważne, aby dziecko wiedziało, że nie musi robić niczego wbrew sobie i że inni muszą szanować jego decyzję. 


Wpis powstał w ramach współpracy barterowej z Wydawnictwem Egmont.

Komentarze

Prześlij komentarz