"Jednorożec", Rafał Glina

Ta druga, Karolina Wilczyńska - RECENZJA

 Jak zwykle, jesień rozpoczynam przeziębieniem. Akurat wtedy, kiedy postanowiłam wziąć krótki urlop, dopadło mnie. Na szczęście są plusy tej sytuacji. Mogę obejrzeć filmy, które od dawna miałam w planie, mogę poczytać książki, które czekają w kolejce na lekturę. 

Kiedy przerzucając kolejne kanały, trafiłam na przezabawną komedię pt. "Sposób na teściową" z świetną obsadą (w rolach głównych: Jennifer Lopez, Jane Fonda). Uwielbiam ten film, dlatego postanowiłam obejrzeć go raz jeszcze. 

Akurat tego samego dnia postanowiłam przeczytać powieść "Ta druga", którą zamówiłam w mojej ulubionej księgarni internetowej Tania Książka.


Ta druga


Nie wiem, czy to był przypadek, ale jak się okazało, książka Karoliny Wilczyńskiej, opowiada o skomplikowanych relacjach synowa-teściowa. Na początku byłam przekonana, że fabuła będzie związana z konfliktem między żoną, a kochanką. Tak wywnioskowałam z tajemniczego opisu z tyłu książki. Jednak lektura uświadomiła mnie, ze było zupełnie inaczej.

Historia rozpoczyna się w szpitalu. W sali, Lena, główna bohaterka, czuwa ze swoim mężu przy łóżku nieprzytomnej kobiety. Na początku nie do końca wiadomo, kim jest ta kobieta, dopiero po kilku stronach wiadomo, że jest to matka Tomasza, teściowa Leny. Niespełna czterdziestoletnia Lena jest w powieści narratorką. To jej autorka udziela głosu, pozwala na opowiedzenie własnej historii. Nie miała ona w życiu lekko. Matka zmarła przy porodzie, ojca nigdy nie znała. Wychowywała ją schorowana babcia. Żyły skromnie, jednak Lena starała się uczyć pilnie i nie sprawiać kłopotów, aby nikt nie zainteresował się ich trudną sytuacją i nie zabrał jej do domu dziecka. Bohaterka przy szpitalnym łóżku teściowej, wspomina przeszłość. Dowiadujemy się, w jaki sposób poznała swojego męża. Wiemy, jak wielką miłością i szacunkiem darzył matkę, co od początku przeszkadzało Lenie. Jednak jako oddana żona i matka, nie chciała pokazywać swojej niechęci do teściowej. Uważała ona, że matka Tomasza była wyrachowaną intrygantką, która ma na celu zniszczenie ich małżeństwa. Czy jednak rzeczywiście tak było? Jaką prawdę odkryje Lena i jak to wpłynie na jej dalsze życie oraz postrzeganie teściowej? Czy nie będzie już za późno na aby zrozumieć to, co było dla niej niepojęte?

"Ta druga" to powieść obyczajowa, w której w głównej mierze poznajemy losy i przemyślenia Leny, głównej bohaterki. Zagłębiając się w lekturę, doszłam do wniosku, że nie jest to postać, z którą w prawdziwym życiu mogłabym się zaprzyjaźnić. Lena uważała, że z racji swojej trudnej sytuacji, wszystko się jej należy, jest poszkodowana przez los. Teściową od razu oceniła negatywnie, nie dostrzegała jej dobrej woli i gestów. Joanna, matka Tomasza, od lat skrywa smutną tajemnicę, o której jej synowa nie ma pojęcia. Lena z miejsca założyła, że teściowa nie jest jej przychylna. A jej głównym celem jest pokazanie jej, jaka jest niedoskonała. Prawda jednak okazałą się zupełnie inna. Do końca nie wiemy, jak na to wszystko patrzyła Joanna, dopiero końcówka wiele nam (jak i Lenie) sporo wyjaśni. Jaka będzie reakcja kobiety na to, czego się dowie? 

Choć lektura nie zawierała w sobie wartkiej akcji, to jednak przeczytałam ją bardzo szybko. Powieść skłoniła mnie do rozmyślań i refleksji. Jak często zdarza się, że oceniamy kogoś po pozorach? Ile razy ktoś na temat drugiej osoby tworzy ocenę zbudowaną na  własnych domysłach, które bierze za pewniak?

"Ta druga" to bardzo ciekawa książka, skłaniająca do refleksji. Główna postać kobieca może irytować, ale mimo to uważam, że została naprawdę dobrze wykreowana. Warto sięgnąć po tę powieść.


Tytuł "Ta druga" zamówicie na stronie Taniej Książki. Koniecznie sprawdźcie też inne nowości w księgarni Tania Książka, których jesienią nie brakuje. 


Za egzemplarz dziękuję 

Księgarni Tania Książka


Komentarze

  1. Fajnie, że książka Cię zaskoczyła. Oglądałam film, o którym wspominasz.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz