Dziś propozycja pomysłów na zajęcia z dziećmi w domu lub przedszkolu. Najczęstszym tematem jesiennym są owoce i warzywa. Dziś przypomnę zajęcia, które prowadziłam z maluchami. Oczywiście w obecnej sytuacji, zajęcia trzeba do modyfikować. Jednak myślę, że w domu, takie zabawy możemy poprowadzić, nawet jeśli chodzi o poznawanie warzyw za pomocą zmysłów (wzrok, dotyk, smak). Poza tym, pomysły te mogą być inspiracją na przyszłość. 😉
Najlepiej bazować na naturalnym materiale, czyli prawdziwych owocach i warzywach. Można zaproponować, aby dzieci przyniosły z domu po jednym warzywie. Jeśli chcemy nauczyć nasze pociechy ich rozpoznawania i nazywania, możemy razem wybrać się na zakupy do warzywniaka. 🙂 Dziecko już w domu, dotyka warzywa, bada jego strukturę dotykiem, wącha, może spróbować jak smakuje.
Kiedy warzywa przekroimy na pół, zobaczą jak wyglądają w środku. Jak pachną i smakują? Czy w środku różnią się wyglądem niż na zewnątrz? Czy mają ziarenka? Jakiego są koloru? Są miękkie, a może twarde? Rosną w ziemi, a może na jej powierzchni, jak ogórek czy cukinia?
Do kolejnej zabawy wykorzystałam: 3 szafy oraz emblementy 3 warzyw (pomidora, ziemniaka i marchewki). Zadaniem dziecka jest umieszczenie warzyw do właściwych szarf. Dla ułatwienia, na początek możemy umieścić po jednym warstwie w każdej starcie, aby dzieci wiedziały, gdzie umieszcić konkretne warzywo.
Ile mamy pomidorów, a ile marchewek? Których warzyw jest więcej, a których jest mniej? (zabawa matematyczna). Do tej zabawy możemy zadawać różne pytania.
Warzywne ciepło - zimno
Dzieci szukają ukrytych w sali, pokoju warzyw. Gdy są blisko kryjówki warzywa, podpowiedzią jest słowo "ciepło". Im bliżej, tym robi się cieplej. Kiedy szukające dziecka oddała się od warzywa, mówimy "zimno". U mnie schowamy się papierowe warzywa, ale lepsze będą te prawdziwe.
Marchewka - Stemplowanie gąbeczką, czyli pomysł na prace plastyczną
Potrzebne materiały:
- kartki z białego bloku technicznego (format A5)
- blok techniczny A4
- ołówek
- farby (pomarańczowa i zielona)
- nowe gąbeczki do zmywania naczyń
- papierowe talerzyki
- nożyczki
- papierowa taśma malarska
Na kartkach z bloku technicznego, rysujemy szablon marchewki. Wycinamy i podklejamy na środku drugiej kartki za pomocą papierowej taśmy malarskiej. Gąbki dzielimy na mniejsze kawałki. Każde dziecko otrzymuje po jednym kawałku. Na talerzyki wylewamyamy farby. Dzieci maczają swoje gąbeczki w farbie i odbijają ją na kartce. W ten sposób, zamalowują nimi całą kartkę.
Na końcu odklejają szablon marchewki. Otrzymujemy ciekawy efekt.
Warzywa wpadają do koszyczka
Dzieci dzielimy na zespoły. Zespołów będzie tyle, ile rodzajów warzyw. U mnie były 3: marchewki, brokuły i pomidory. Każde dziecko z zespołu otrzymuje odpowiedni dla siebie emblement warzywa, które przykleja do bluzeczki za pomocą taśmy dwustronnej. Ja wykonałam swoje z kolorowego papieru. Na środku sali kładziemy kilka hula-hop lub większych szarf, albo tworzymy koła ze skakanek. To będą nasze koszyczki. Zabawa toczy się przy muzyce lub dźwiękach instrumentu (np. tamburynu). Kiedy muzyka gra, "warzywa" spacerują. Na zdanie "Pomidory wskakują do koszyczka! Do koła, szarf wchodzą tylko dzieci z naklejkami pomidorów. Zabawa toczy się dalej. Na polecenie: "Wszystkie warzywa wskakują do koszyczków!", dzieci szybko wskakują do właściwych miejsce. Nie mogą pomylić swoich koszyczków.
Wybierz kolor - wymień warzywo : zabawa z chustą animacyjną
Do zabawy potrzebujemy chusty animacyjnej, którą rozkładamy na podłodze. W domu mogą to być kolorowe kartki papieru. W zabawie zawsze wybieramy dwójkę dzieci: jedno wybiera kolor chusty, natomiast zadaniem drugiego dziecka, jest podanie nazwy warzywa, które ma taki kolor. Później następuje zamiana, a potem wybieramy kolejną parę.
Oprócz powyższych propozycji, do rozmów o warzywach możemy wykorzystać lub wykonać:
- wiersz "Na straganie" Jana Brzechwy
- warzywne zagadki
- własnoręcznie wykonanych pacynek (ja robiłam takie z papieru)
- karty "Owoce" i "Warzywa" od Kapitana Nauki (my mamy "Owoce"),
- plansze, które można pobrać za darmo lub za opłatą np. na stronie Świat Przedszkolaki - uwielbiam tworzone przez autorkę bloga pomoce,
- układanka "Akademia Mądrego Dziecka"
- wykonanie warzyw z masy solnej, ciastoliny lub plasteliny, masy papierowej, itp.
- warzywne cienie: dopasowanie konturów warzyw do ich naturalnych odpowiedników,
-układanie warzywych rytmów, np. marchewka-marchewka-pomidor- ogorek, 🥕🥕🍅🥒🥕🥕🍅🥒
- proste warzywne danie - wspólne kucharze nie,
- ziemniaczane ludziki (praca plastyczna),
Którego warzywa brakuje? Które zniknęło?
Potrzebujemy 4-5 warzyw i chusty lub ściereczki kuchennej do zakrycia. Ustawiamy warzywa obok siebie, nazywamy je, a następnie prosimy, aby dzieci powtarzały nazwy z jednoczesnym pokazywaniem warzyw. Dajemy dzieciom chwilę, aby zapamiętamy te warzywa: 🍅🥕🥒🥔
Następnie prosimy aby zamknęły oczy. W tym momencie zakrywamy chusteczką warzywa, a jedno z nich wyciagamy i chowamy za plecami. Na sygnał "Już!", dzieci otwierają oczy i zagadują, które warzywo zniknęło: 🍅🥕 ❓🥔. To jedna z ulubionych zabaw młodszych dzieci, którą ćwiczy pamięć, koncentrację oraz spostrzwgawczość.
Trudniejszą wersją tej zabawy moze być zamiana ustawienia warzyw: 🥕🍅🥒🥔 na 🍅🥕🥒🥔. Co się zmieniło? Dzieci ćwiczą tutaj koncentrację, pamięć i spostrzegawczość.
To na razie tyle, jeślichodzi o moje pomysły na zabawy, dzięki którym dzieci poznają owoce i warzywa. Gdy do głowy przyjdzie mi więcej pomysłów, z pewnością uzupełnię ten wpis. Na razie to tyle. 🙂
Komentarze
Prześlij komentarz