"PSZCZOŁY" - KTO WYGRA WYŚCIG O PYŁEK? PSZCZOŁY CZY TRZMIELE? GRA KARCIANA OD TREFL JOKER LINE



„PSZCZOŁY”, to gra karciana, której autorem  Alexandre Droit. Przeznaczona jest ona dla dwóch graczy w wieku od 8 lat. Tempo gry jest bardzo szybkie-rozgrywka trwa ok. 15 minut.

To kolejna propozycja od Trefl Joker Line, jeśli chodzi o gry karciane.  W karty możemy zagrać zarówno w gronie rodzinnym,  jak i  towarzyskim. Liczba obejmuje tylko 2 graczy, więc możemy się zamieniać lub grać na dwa zespoły, jeśli chętnych do zabawy jest więcej. Pudełko jest małe, więc można zabrać je wszędzie. Możemy też zostawić pudełko i zapakować same karty, bo tylko one (poza instrukcją) znajdują się w opakowaniu ;)

W sumie jest ich 50 i są one podzielone na:
- zestaw 17 kart  Pszczół oraz 17 kart Trzmieli

Każdy zestaw to:
- 2 karty bez owadów
- 3 karty z 1 owadem
- 3 karty z dwoma owadami
-3 karty z trzema owadami
- 1 karta z pięcioma owadami
- 2 karty ruchu




Gra jest banalnie prosta. Do walki o kwiatowy pyłek stoją pszczoły i trzmiele. Gracze wybierają, karty z obrazkami pszczół lub trzmieli, w zależności od tego, kim chcą być. Ten, kto zbierze najwięcej punktów, wygrywa. W kolejnej rozgrywce mogą się zamienić.


Cel:
Każdy uczestnik, stara się pozyskać pyłek z jak największej liczby kwiatów, poprzez zdobycie przewagi liczebnej w kolumnach kart.




Jak grać?

Na początku, przed graczami układamy 5 kart Kwiatów. Następnie tasujemy Karty Misji. Gracze otrzymują po jednej z Kart Misji (tych z 3 wizerunkami kwiatów) wybranej losowo. Nie może jej pokazać przeciwnikowi. Ponadto gracze otrzymują: jeden - zestaw kart Pszczół, drugi – Trzmieli. Kartę pierwszego gracza otrzymuje gracz, który gra pszczołami i kładzie obok odkrytą awersem do góry. Gracze tasują swoje karty i układają obok siebie w stosiku rewersem do góry. Następnie z tego stosu biorą 3 karty i do tej talii dokładają swoją Kartę Misji.




Pszczoły i Trzmiele grają na zmianę. W  swojej turze każdy gracz ma do dyspozycji 2 Punkty Akcji (2PA). Mogą być one przeznaczone na:

- położenie 1 odkrytej karty po swojej stronie (1PA): kładzie 1 kartę z ręki na swoim polu,
- odrzucenie 1 karty (1PA) z ręki na stos kart odrzuconych odkrytych awersem do  góry,
- użycie karty ruchu (1PA): przesuwanie swojej karty, zamiana miejsc. Nie wolno jednak zamieniać kart przeciwnika oraz zostawiać pustych pól,
- położenie 1 zakrytą kartę po własnej stronie (2PA): gracz kładzie kartę z ręki awersem do dołu, ale nie może jej już podglądać,
- położenie 1 zakrytą kartę ze swojej ręki, po stronie przeciwnika (2PA)
- odwrócenie karty przeciwnika (2PA): gracz odkrywa zakrytą kartę przeciwnika, którą ten umieścił w swoim polu.
Po każdej zagrywce, gracz dobiera ze stosika jedną kartę. Zawsze w ręce musi mieć 3 karty rozgrywające. Po każdej stronie kwiatów, maksymalnie mogą być 3 karty w jednej kolumnie.



 Gdy któryś z graczy nie będzie miał już żadnej karty, którą mógłby grać, przeciwnik rozgrywa ostatnią turę. Pszczoła i Trzmiel ( :-D) odsłaniają zakryte karty i sumują punkty. Gatunek owadów z większą liczbą punktów przy danym kwiecie, zgarnia tę kartę i otrzymuje 1 punkt. Jeśli kwiat ten widnieje na Karcie Misji przeciwnika, zdobywa dodatkowy punkt. Jeśli przy kacie kwiatu, oba gatunki mają tyle samo punktów, kartę zdobywa ten, który miał przy nim najwięcej swoich kart. Jeśli dalej jest remis-nikt nie dostaje tej karty. Wygrywa ten, kto zdobył najwięcej punktów.

Drugą rundę rozpoczynają Trzmiele i tak na zmianę ;)
Gra ma dodatkowe warianty. W Wariancie larwy, rozgrywka jest taka sama, tyle że bez kart Misji. Natomiast w Wariancie starego, przebiegłego trzmiela, rozgrywka wygląda troszeczkę inaczej. Gracze wybierają po 5 kart i dają je przeciwnikowi. Karty te gracze wtasowują do swojego zestawu, reszta jest bez zmian.  Aha, no i nie wolno odrzucać karty, którą dał nam przeciwnik!


Fajna jest możliwość blokowania przeciwnika. Dobrze jest też pokombinować, w którym miejscu najlepiej położyć swoją kartę, aby zagwarantować sobie przewagę liczebną nad przeciwnikiem.
„PSZCZOŁY”, to bardzo prosta gra, z czytelnymi zasadami. Rozgrywka jest szybka i przyjemna. Bardzo podobała nam się grafika zarówno kart, jak i samego pudełka, którą stworzył David Biniffacy. Opakowanie jest bardzo estetyczne, solidne, ze śliczną ilustracją. Aczkolwiek, podobnie jak w grze „WIRUS”, mieliśmy problem z jego otwarciem. Zastanawiałam się tylko, dlaczego gra nosi tytuł „PSZCZOŁY”, skoro do walki o pyłek stają również trzmiele? Czy to sugestia, ze pszczoły są pożyteczniejsze, lepsze, że to one powinny wygrać w grze? Hmmm… Na pudełku widnieje też informacja: „Pszczoły, to gra karciana, w której (…) całkiem sporo dowiecie się o najpożyteczniejszych owadach świata”. Niestety, oprócz grafik owadów na kartach, pudełko nie zawiera żadnych dodatkowych ciekawostek, a szkoda. Możemy ewentualnie porozmawiać  z dzieckiem o wyglądzie owadów, porównując ze sobą ich ilustracje. Czym się różnią, a w czym są ze sobą podobne?

Niemniej, polecam Wam „PSZCZOŁY”, ponieważ gwarantują naprawdę fajną rozgrywkę i umilają wspólny czas z dzieckiem, mężem, czy znajomym. Szybka i przyjemna gra karciana na jesienne wieczory. Idealnie sprawdzi się jako prezent.



Za grę
dziękujemy




Komentarze

  1. Mega gra �� szkoda że córki jeszcze za mals, ale wszystko przed nami

    OdpowiedzUsuń
  2. Zabawa zapowiada się ciekawie, chętnie wezmę udział w takiej pszczelej grze. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa ta gra, myślę że wciągneła by moje dzieci

    OdpowiedzUsuń
  4. Gra wygląda ciekawie. Jestem pewna że swietniś się w nią gra

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz