KTÓRA GODZINA? "ZEGAR" - GRA EDUKACYJNA OD KAPITANA NAUKI


Nauka godzin zegara to wcale nie jest prosta sprawa! Sama pamiętam, gdy musiałam opanować tę umiejętność w klasie II szkoły podstawowej. Pamiętam, jak dziś, kiedy mój wujek uczył mnie rozpoznawać godziny przy pomocy tarczy zegarowej, którą wykonał dla mnie z tektury. 

Samej ciężko mi było to opanować, cieszyłam się więc gdy wujek oferował mi swoją pomoc. Dobrze jest więc podejść do nauki razem z dzieckiem, tzn. pomóc mu, wytłumaczyć to, czego nie rozumie. Najlepiej jest to zrobić poprzez zabawę. Tak, aby dziecko miało przekonanie, że nauka godzin to nie tylko obowiązek, ale naprawdę przyjemna sprawa! Dlatego, jeśli Wasze pociechy są na etapie nauki korzystania z zegarka - ten wpis jest dla WAS! :)


Ostatnio od Kapitana Nauki otrzymaliśmy bardzo interesującą edukacyjną grę, „ZEGAR":, która w bardzo wesoły sposób uczy dzieci posługiwania się zegarem. W nauce odczytywania godzin pomogą zegarmistrz, jego uczeń, a także miłe rodzeństwo Julka i Franek. Z nimi nauka będzie o wiele przyjemniejsza!

grę edukacyjną stworzono z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Może w nią zagrać nawet jeden gracz, ale fajnie jest zaprosić też kogoś do wspólnej zabawy, prawda? Jedna rozgrywka trwa od 10 do 20 minut, w zależności od tego, który wariant gry wybierzemy. Mamy ich naprawdę sporo, bo aż 12!

 Co zawiera pudełko?



- dwustronny zegar: z jednej strony godziny od 1:00 do 12:00, a z drugiej o 13:00 o 24:00

wskazówki o zamontowania z obu stron za pomocą przykręcanej śrubki

 - cztery dwustronne plansze: awersy plansz- 2 plansze składające się na jeden rysunek "W pracowni zegarmistrza" oraz 2 plansze składające się na rysunek "Plan dnia Julki i Franka" → na każdej planszy znajduje się 6 zapisów godzin.
 rewersy plansz- 4 plansze zawierające po 6 tarcz zegarów analogowych.

36 żetonów przedstawiających analogowe zegary:

* 12 w kolorze niebieskim 
* 12 w kolorze zielonym
* 12 w kolorze czerwonym


Jak grać?
 
   
Tak, jak wspomniałam na początku, możliwości wykorzystania gry jest naprawdę wiele, bo aż 12. To, w jaki sposób będziemy grać, zależy od wieku graczy, opanowania przez nich umiejętności odczytywania godzin z zegara, chęci, a także pomysłowości :) Poniżej, pokażę Wam kilka przykładów zabawy:

 
1. Wyścig z czasem

W tym wariancie wykorzystujemy awersy plansz (strony z ilustracjami), 12 zielonych żetonów i 12 niebieskich żetonów.

Każdy gracz losuje jedną planszę i kładzie ją przed sobą. Wszystkie żetony rozkładamy tak, aby było widać godziny. Gra polega na tym, aby jak najszybciej odnaleźć żetony z godzinami takimi samymi, jak gracze mają na swoich planszach. Kto zrobi to pierwszy, wygrywa. W tym wariancie gry można zagrać w drugą rundę po wymianie plansz w taki sposób, aby każdy dopasował żetony zarówno do planszy z analogowym, jak i cyfrowym zapisem godzin.



2. Zegar do pary (gra w memory)

 Potrzebujemy 12 żetonów czerwonych i 12 żetonów zielonych ( w wersji łatwiejszej - po 6 z tych kolorów).

Żetony rozkładamy rewersem (logo Kapitana Nauki) do góry. najmłodszy gracz odrywa 2 wybrane żetony w taki sposób, aby widzieli je pozostali gracze. Jeśli oba zegary przedstawiają tę samą godzinę, gracz je zabiera i odkrywa dalej. Jeśli godziny będą różne, odkłada żetony na swoje miejsce, a grę rozpoczyna następny w kolejce gracz. Komu uda się zebrać najwięcej par - wygrywa!



3. Dzień z życia Julki i Franka

Do tej zabawy użyjemy awersów dwóch plansz "Plan dnia Julki i Franka" oraz zegar.

Posługując się planszami, rozmawiamy z dzieckiem na temat rytmu dnia. Franek i Julka są rodzeństwem. Chłopiec chodzi już do szkoły, a jego siostra do przedszkola. Uważnie przyglądamy się obrazkom, a potem prosimy dziecko, aby po kolei opowiedziało nam, co w ciągu dnia robi rodzeństwo, np. O której godzinie jedzą domowe śniadanie? Co robi Julka o 9:15? Kiedy Franek gra w piłkę? O której dzieci wracają do domu? O której biorą kąpiel?

Brakowało mi w tych kartach rysunku z pobudką i porą spania, ale to już możemy dopowiedzieć sami i np. sami wymyślić godziny, o której godzinie rodzeństwo kładzie się spać? A może robią coś jeszcze przed snem? Może mama czyta im bajkę przed snem, albo tata przegania nocne potwory? Od czego jest nasza wyobraźnia? :)
 


Gra „ZEGAR” uczy dzieci posługiwania się zegarkiem oraz określania zależności czasowych między zdarzeniami („wcześniej – później”).  Gra może być również fantastycznym sposobem do rozmów na temat rytmu dnia w naszym domu (o której godzinie jest pobudka, poranna toaleta, śniadanie, wyjście do szkoły, obiad, dobranocka, itp.). To bardzo fajny sposób na wprowadzenie nawyków, które są bardzo ważne w codziennym życiu.


Wszystkie elementy gry przygotowane są z wielką starannością. Rekwizyty wykonane są ze sztywnej tekturki, dzięki czemu posłużą na długo. Wszystko jest bardzo kolorowe,  a grafika bardzo ładna i staranna.


W przyszłości, planowałam uczyć Antosia zegara w podobny sposób, w jaki mnie uczył wujek. Teraz mam też dodatkową pomoc w formie gry, a więc połączymy przyjemne z pożytecznym!


Gra "ZEGAR", jest naprawdę bardzo przyjemnym urozmaiconym nauki opanowania zegarka. W umiejętny i ciekawy sposób wspomaga naukę rozpoznawania czasu (godziny, minuty, sekundy), pór dnia i nocy, planowania czynności dnia codziennego. Zaprojektowana w idealny sposób, zadowoli zarówno rodzica, jak i dziecko. 


Bardzo fajna jest plansza przedstawiająca codzienny rytm dnia rodzeństwa Franka i Julki. Tym samym, sami z dziećmi możemy opracować własny plan dnia (jeśli nie jest do końca sprecyzowany) i ustalić co będziemy robić o konkretnej godzinie, np. o której godzinie będziemy jeść śniadanie, a o której pójdziemy pobawić się na placu zabaw :-)



Oprócz nauki posługiwania się zegarkiem, dziecko ćwiczy pamięć, uczy się logicznego myślenia, spostrzegawczości, klasyfikowania i przyporządkowywania, refleksu, rozwija zdolność planowania  (np. własnego dnia), a także współpracy. Jest to więc gra o wysokim poziomie, jeśli chodzi o walor edukacyjny! Co ważne, dziecko przy niej się nie znudzi, ponieważ w jednym pudełku mamy praktycznie 12 gier! Codziennie możemy bawić się w inny sposób. 



Polecam bardzo serdecznie!


Dziękujemy Kapitanowi Nauce 
za udostępnienie nam
egzemplarza gry
do testowania
i recenzji
:)



 Grę znajdziecie na stronie http://kapitannauka.pl/




Komentarze

  1. Nauka godzin na zegarze wskazówkowym sprawia dzieciom dużą trudność. Przyda się każda pomoc. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super gra więc zamawiam ją dla Jasia

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z Tobą, że nauka godzin to nie prosta sprawa. Ja jako dziecko również miałam problem.

    Gra mi się podoba jest ciekawa a przede wszystkim edukacyjna. 👍☺

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz