Doktor Anna, Ałbena Grabowska - RECENZJA

 Wspominałam sobie ostatnio seriale, które uwielbiałam oglądać jako dziecko i nastolatka, a do których chciałabym znowu wrócić. W latach 90-tych, takim popularnym i ulubionych przeze mnie) i moją mamę 😉) była "Dr Queen". Akcja serialu rozgrywała się w drugiej połowie XIX w. Opowiadał on o kobiecie, lekarce, która przyjechała z wielkiego miasta do małej mieściły, aby leczyć ludzi. W tamtych czasach kobiety nie miały zbyt wielu praw. Nie pozwalano na to, aby mogły wykonywać zawody na równi z mężczyznami. Główna bohaterka jednak w końcu zdobyła zaufanie mieszkańców. Była wspaniałą lekarką z powołania.

Piszę o tym, ponieważ właśnie skończyłam lekturę kolejnej powieści Ałbeny Grabowskiej z serii "Uczniowie Hipokratesa" pt. "Doktor Anna". 

 

Doktor Anna


Po udanej lekturze powieści ("Doktor Bogumił"), byłam niezwykle ciekawa następnej części, dlatego ochoczo zabrałam się za czytanie. Pierwsze strony powieści i...wciągnęłam się.

Akcja powieści rozgrywa się w latach 70-tych XIX wieku. Młoda Anna Tomaszewicz kończy studia medyczne na Uniwersytecie w Zurychu i wraca pełna nadziei do Warszawy. Jest niezwykle utalentowaną lekarką i pragnie rozpocząć praktykę w stolicy. Ma wielkie ambicje i chęci niesienia pomocy najbardziej potrzebującym. Niestety, z racji tego, że jest kobietą, nie wzbudza zaufania jako lekarz, szczególnie wśród męskiego grona swoich kolegów "po fachu". Anna jest jednak uparta, dlatego wraz z zaufaną służą, Kasią, wyrusza do Petersburga, aby tam nostryfikować dyplom i móc w końcu praktykować. Do Rosji ze Stambułu przybywa sultan Omanu wraz ze swoim haremem. Anna zostaje lekarzem jego kobiet. Czy lekarce uda się osiągnąć swój cel i będzie mogła w końcu leczyć ludzi, tak  jak tego pragnie?


"Doktor Annę" przeczytałam jednym tchem i była to cudowna przygoda czytelnicza. Choć temat jest trudny, powieść ukazuje problemy z chorobami i wszechstronną higieną w szpitalach, a także to, z czym musiały mierzyć się kobiety w XIX wieku, to jednak bije z niej kobieca determinacja i siła. Jestem zachwycona dziełem autorki i już liczę na kolejne tytuły z serii. Co ciekawe, w powieść zostały wplecione historie postaci, które odegrały ogromną rolę w świecie medycyny, m.in.: Elizabeth Blackwell, Charles Darwin, Florence Nightingale, Louis Pasteur, Joseph Lister oraz inni ważni medycy.


"Doktor Anna" Ałbeny Grabowskiej to powieść, którą Wam serdecznie polecam. Znajdziecie ją na stronie Wydawnictwa Marginesy. 

 

Za egzemplarz

 dziękuję Wydawnictwu.

Komentarze