poniedziałek, 10 lipca 2017

KOLOROWY RYŻ - Jak się nim bawić?


 Niedawno na naszym profilu fb wspominałam o kreatywnej liście wakacyjnej. Pisze się cały czas :) Jak na razie zapisałam całą kartkę A4, na której odhaczam już zrobione rzeczy, przetestowane zabawy itp. Miało być tylko 20 propozycji, jednak moja głowa jest pełna pomysłów i stworzyłam ich więcej. Może akurat się komuś przydadzą. Na tejże liście było barwienie i zabawa kolorowym ryżem. No i właśnie ostatnio bawiliśmy się sensorycznie. Było bardzo kolorowo i wesoło :)

 BARWIENIE RYŻU

Prosta sprawa- barwić ryż można na 2 sposoby: barwnikami spożywczymi lub bibułą/krepiną. 

Jeśli barwimy barwnikami spożywczymi, wtedy do woreczka strunowego wsypuję surowy ryż i wpuszczam kilka kropel barwnika spożywczego. Dokładnie zamykam i mieszam. Wysypuję na recznik papierowy i suszę.

Barwienie bibułą/ krepiną, również jest dobrym sposobem. Już piszę, jak to wyglądało. Bibułę porwałam na kawałki. Każdy kolor przełożyłam do pojemniczków i zalałam ciepłą wodą. Gdy bibuła puściła kolor, wyjęłam ją, a do zabarwionej wody wspypałam ryż i wymieszałam. Cały proces barwienia trwał u nas ok. 40 minut. Po tym czasie odlalam wodę, a ryż wysypałam na papier do pieczenia i wystawiłam na słoneczko :) Dzięki temu szybko wszystko wyschło i mogliśmy rozpoczść zabawę! :)



SUSZENIE 


Zabarwony ryż najlepiej pozostawić do wysuszenia na całą noc. Ja suszyłam nasz na balkonie, gdy na dworze świeciło słońce i przetrzymałam przez noc.



WYPEŁNIANIE OBRAZKA RYŻEM

Kolorowym ryżem możemy "malować" obrazki wydrukowane lub przez nas namalowane. Ja namalowałam rybkę :) taka wakacyjna ozdoba :) Zabarwiony ryż do kartki, najlepiej z bloku technicznego, przykleiłam na klej introligatorski. 


PRZESYPYWANIE RYŻU

Ryż posłużył nam również do bardzo fajnej zabawy sensorycznej, która była jednocześnie wspaniałym ćwiczeniem zdolności manualnych oraz koordynacji oko-ręka. Tosiek przesypywał ryż najpierw łyżeczkami, potem kubeczkiem, a następnie z miski do miski. Wymieszał wszystkie kolory ze sobą. Zabawa była przednia i trwała długo :) Wrażenia dotykowe odegrały tu dużą rolę, ale także zmysł wzroku oraz słuchu (dźwięk sypanego ryżu do miski metalowej, a plastikowej). Jeśli nie macie pomysłu, czym zająć dzisciaki na dłużej, ryż świetnie się tu sprawdzi. 
 


Do zabawy Tosiek zaangażował również naszą małą kicię :) Moja pomoc była zbędna :)




RYŻ W BUTELCE


Bardzo fajna zabawa i dekoracja jednocześnie :) w przezroczystej szklanej butelce warstwowo sypaliśmy kolorowy ryż. Stworzyliśmy tęczę w butelce, ktora zdobi nasz parapet i rozweseli w pochmurny dzień :) 

Posłuży nam również do przyswajania kolorów :)

A Wy barwicie ryż? Może macie swoje sposoby? Jak się nim bawicie? Opowiecie nam o swoich pomysłach? :)

16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. O tak. 😀 Dziecko ma towarzysza do zabawy (kotka) a ja mogę wypić moją ulubioną kawę z mlekiem 😉

      Usuń
  2. Jak zabarwić ryż gdy nasz maluch ma AZS? ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... trudno mi odp na to pytanie. Jeśli np.barwniki spoż.mogą wywołać reakcję to nie musicie barwić. Może kup biały i brązowy ryż?

      Usuń
  3. Szczerze mówiąc, to już nie raz planowałam zabarwić ryż ale jeszcze tego nie uczyniłam:-P
    Super się nim Tosiek bawi :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ci, chi 😉 jak widać, nie jest sam 😉

      Usuń
  4. Ale fajny pomysł na zabawę. Muszę podsunąć moim chłopakom bo matka chora i chyba trochę im się nudzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to musisz odpoczywać a dzieciaczki zajmą się sobą. Możliwości zabawy z kolorowym ryżem jest naprawdę wiele. 😊

      Usuń
  5. Świetne, to barwienie ryży. Nie wiedziałam, że w ten sposób można to zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, można 😊 Podobnie zabarwić można makaron, groch czy fasolę 😊

      Usuń
  6. Ale fajne pomysły na zabawę. Nie wpadłabym na to aby zafarbować krepiną ryż :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jednak. I do tego krepina daje piękne, soczyste kolory 😊

      Usuń
  7. Super zabawa. Koniecznie musimy ją wypróbować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Was zainspirowaliśmy do takiej zabawy :)

      Usuń
  8. Ciągle przymierzam się do zafarbowania bawimy i nadal bawimy się białym. Muszę się zmobilizować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białym też się bawiliśmy, ale takim kolorowym...to dopiero jest zabawa! 😊

      Usuń