Archimedes to matematyczna gra kieszonkowa od Wydawnictwa Egmont.
Jest to szybka i przyjemna gra (choć matematyka zawsze kojarzyła mi się negatywnie i była moją piętą achillesową 😉).
Gra polega na tworzeniu równań matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie). Gracze muszą jak najszybciej pozbyć się swoich kart. Ten, kto przez pierwszych pięć rund zdobędzie najmniej punktów karnych, ten wygrywa.
Gra Archimedes przeznaczona jest dla graczy w wieku 7+. Może w nią zagrać od 2 do 5 osób.
Pudełko gry, choć jest małe, to naprawdę solidne. W środku znajdziemy:
- 55 kart,
- 30 żetonów (25 żetonów punktów oraz 5 żetonów równania),
- instrukcję
Nie będę się za dużo rozpisywać nad grą. Przed rozgrywka, każdy gracz otrzymuje zestaw żetonów punktów o wartości odpowiadającej liczbie graczy. Radujemy karty, każdy otrzymuje po 5. Pozostałe karty układamy w stos rewersem do góry. Z tej talii gracze będą dobierać karty. Odkrywamy wierzchnią kartę z talii kładąc ja obok. To będzie pierwszą karta stosu obliczeń.
Grę rozpoczyna najmłodszy gracz. W swojej turze może wykonać jedna z trzech akcji: utworzyć równanie, ułożyć równość lub dobrać kartę.
Tworzenie równania
Gracz odczytuje liczbę z karty odkrytej ze stosu. Następnie wybiera jeden żeton symbolu matematycznego i kładzie z prawej strony stosu. Wykłada kartę z ręki i kładzie po prawej stronie położonego żetonu symbolu matematycznego. Wykłada żeton symbolu równości (=) po prawej stronie od wyłożonej przez siebie karty. Wykłada z ręki kartę dającą właściwy wynik równania matematycznego, ułożonego przez poprzednie karty i żetony symboli matematycznych.
Gracz na głos nie, jakie równanie tworzy. Po ukończeniu równania zbiera karty i kładzie je na stos obliczeń tak, aby ostania karta (wynik równania) była na wierzchu stosu. Wykorzystane żetony kładzie obok pozostałych żetonów z symbolami matematycznymi. Teraz kolej na drugiego gracza.
Aby stworzyć równość należy położyć matematyczny żeton z symbolem równości po prawej stronie stosu. Następnie wybiera z ręki kartę o takim samym nominale co karta ze stosu obliczeń i kładzie ją po prawej stronie stosu żetonu symbolu równości. Jeśli jest taki sam, gracz ułożył równanie poprawnie. Następnie odkłada swoją zagraną kartę na stos obliczeń.
Jeśli gracz nie chce lub nie może utworzyć prawidłowego równianie/równości, musi dobrać jedną kartę z zakrytego stosu. Jego tura się kończy. Jeśli zakryty stos się wyczerpał, gracz pasuje i jego tura się kończy. Rozpoczyna się kolejka kolejnego gracza.
Runda kończy się, gdy jeden z graczy nie ma już kart w ręce. Pozostali gracze odkrywają karty, które pozostały im w rękach. Następnie sumują liczby z tych kart.
Gra kończy się po 5 rundach. Gracze sumują wartość otrzymanych żetonów punktów karnych. Ten, kto zdobył ich najmniej, wygrywa. Kiedy gracze zremisuje, każdy z tych graczy dobiera po jednej karcie z talii dobierania. Zwycięża ten, kto wyciągnął martwy z najniższą liczbą.
Bardzo fajna gra, z którą możemy poćwiczyć z dziećmi równania matematyczne. Przyjemna z atrakcyjną szatą graficzną na kartach.
Dzięki małemu, kieszonkowemu formatowi pudełka, grę można zabrać ze sobą do plecaka.
Bardzo przyjemna gra, ale też pomoc dydaktyczna.
Grę matematyczną znajdziecie na stronie Wydawnictwa Egmont.
Za egzemplarz
dziękuję
Wydawnictwu Egmont
Komentarze
Prześlij komentarz