Mech Boby Fetta od Lego Star Wars

"Jacek i Agatka". Kultowa dobranocka przeniesiona na papier



Znacie Jacka i Agatkę? To bohaterowie popularnej w latach 60-tych dobranocki. Ja słyszałam o nich wyłącznie z opowiadań mojej mamy, która zawsze powtarzała, że za jej czasów były piękniejsze dobranocki, nie to co współczesne. I jako przykład zawsze wymieniała "Jacka i Agatkę". Bajkę tę oglądała, gdy była małą dziewczynką. Bardzo ją lubiła i wcale jej się nie dziwie. Bo choć bohaterowie to bardzo proste pacynki (złożone z czarnych rękawiczek i drewnianej kulki), to swoim sposobem bycia na ekranie potrafiły sprawić, że pokochało je tysiące polskich dzieci. Autorem bajki o Jacku i Agatce jest Wanda Chotomska, natomiast pacynki zaprojektował pan Adam Kilian.




Teraz my sami (jeśli nie słyszeliśmy o  nich) i nasze dzieci, możemy poznać urocze rodzeństwo, dzięki Wydawnictwu Wilga, które właśnie na podstawie słynnej dobranocki "Jacek i Agatka", wydało wspaniałą książkę z jej bohaterami, o takim samym tytule. Zalicza się ona do Serii z niezapominajką. W środku na dzieci, czekają wspaniałe przygody pacynek: Jacka - wesołego przedszkolaka łobuziaka 😉 oraz Agatki, jego mądrej starszej siostry. Na czarno-białym ekranie, pacynkom towarzyszyła zawsze pani Zosia, sąsiadka, która ich często odwiedzała. Opowiadała ona rodzeństwu ciekawe historie i pomagała zażegnać ewentualnym kłótniom czy problemom. 


Ostatnio wiele czytam synkowi przed snem. Postanowiłam postawić na książkę "Jacka i Agatkę" właśnie i zauważyłam, że słuchał historyjek z wielkim zainteresowaniem. Sama byłam nimi zauroczona i z miejsca zapałałam sympatią do naszych bohaterów. Jacek, to taki typowy chłopiec. Trochę rozrabiaka, bardzo ciekawski, jednak bardzo radosny, a jego wypowiedzi potrafią wywołać na twarzy niejeden uśmiech. Agatka, jest jego straszą siostrą, która jest zawsze miła, uczynna i bardzo grzeczna.  


Książka urzekła mnie swoimi prostymi ilustracjami (które wyglądają, jak dziecięce obrazki malowane kredkami) oraz wspaniałym tekstem. Pacynki prowadzą wesołe i ciekawe dialogi. Potrafią zainteresować małego czytelnika od pierwszych stron. Mówią o tym, co jest ważne, piękne i co tak naprawdę się liczy. Udzielają dzieciom wiele cennych rad i wskazówek. Język publikacji, jest prosty i zrozumiały nawet dla malucha. Czytając strona po stronie, odniosłam wrażenie, jakbym słuchała rozmów prawdziwych dzieci. 😉
  


W 9 opowieściach, rodzeństwo pacynek opowie nam ciekawe, ale i zabawne krótkie historie. Zaproszą nas na przedstawienie, pt. "Podróże bociana", opowiedzą o kocie w butach, który uwielbiał chodzić na spacery, ale też Karolince, którą od czasu do czasu opiekowała się Agatka, a która miała problemy z wymową...
 


W "Jacku i Agatce" bardzo spodobało mi się opowiadanie pt. "Las".  Rodzeństwo opowiada nam przykład niewłaściwego zachowania dzieci w lesie. Zwracają uwagę małego czytelnika na to, że las jest miejscem życia wielu zwierząt, ale dla ludzi też jest bardzo cenny, dlatego należy o niego dbać. Nie wolno niepokoić leśnych mieszkańców głośnym zachowaniem, niszczyć roślin. Las jest miejscem, gdzie możemy odpocząć, oddychając czystym i świeżym powietrzem. Przywołują bardzo ciekawy przykład listu ptaków do dzieci, który łatwo zapamiętać:


"Z radiem nie wchodź w las.
Chcesz muzyki - słuchaj nas."
  

 Jak widzicie, nasze pociechy mogą się wiele nauczyć od kultowych pacynek. Teksty przeplatają się wieloma z wesołymi rymowanymi wierszykami. Są one wyróżnione kolorową czcionką.

Zakończeniem lektury, są wspomnienia o Jacku i Agatce Ewy Chotomskiej (córki autorki), Adama Kiliana oraz jego dzieci.




Warto wspomnieć, iż dzięki tej bajce, powstało jedyne na świecie odznaczenie przyznawane przez dzieci - Order Uśmiechu, jak również ustanowiono Dzień Dziadka, który przypada 22 stycznia.



To wspaniałe uczucie poznać bohaterów bajki, które tak lubiła moja mama, a babcia Antosia. Jednak "Jacek i Agatka" się nie starzeją. Choć minęło tyle lat, one zawsze są uroczymi pacynkami-dziećmi, które od pokoleń bawią inne dzieci i uczą je nowych ciekawych rzeczy. Mogą też bez problemu się z nimi utożsamiać. My jesteśmy publikacją zafascynowani. Czytałam ją już kilka razy i wiecie, że nie miałam dość? Mam nadzieję, że to nie będzie jedyna książka z przygodami sympatycznego rodzeństwa pacynek. Mam ochotę poznać więcej ich zaskakujących przygód oraz barwnych opowieści. 

A czy Wy znacie "Jacka i Agatkę" ? Jeśli nie, koniecznie musicie ich poznać i przeczytać o ich przygodach swoim pociechom.  

Polecam serdecznie!


O książeczkę możecie zapytać >>TUTAJ<<

Za możliwość poznania wspaniałej książki
dziękujemy
Wydawnictwu
Wilga



Komentarze

  1. Nie oglądałam tej bajki. Książka wygląda ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmam inne ksiazki z tej serii, ta jest chyba najnowsza.

    OdpowiedzUsuń
  3. O Jacku i Agatce tylko słyszałam. Ale za to jakie rzeczy ;) Książka na pewno do przeczytania :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Niedługo się za nią zabieramy!

    OdpowiedzUsuń
  5. To bajka z czasów dzieciństwa moich rodziców, ciekawe co powiedzieli by na taką książkę teraz :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Oh jak przepięknie zilustrowana :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam tą bajkę i po książkę chętnie sięgniemy

    OdpowiedzUsuń
  8. O Jacku i Agatce słyszałam od mamy, ciekawa jestem czy mojemu synowi by się ta bajka spidobala😀

    OdpowiedzUsuń
  9. To wspomnienie dzieciństwa moich rodziców.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz